







Spørgsmål til Kundecenteret
Måske har vi lukket for vandet. Se under servicemeddelelser, om der er lukket for vandet i det område hvor du bor.
Kontroller, om der er vand i andre haner i huset og evt. hos naboen.
Det kan også skyldes problemer med din installation. Du skal kontakte en vvs-installatør.
Find dit vandværk
Måske har vi lukket for varmen. Se under servicemeddelelser, om der er lukket for varmen i det område hvor du bor.
Hvis du ikke har varme i radiatorerne og i rørene i varmesystemet, så findes problemet i dit eget varmesystem. Tilkald en vvs-installatør.
Hvis du ikke har varme i rørene hen til varmemåleren, så kontakt os.
Det kan der være flere årsager til:
- Dit mobil nummer er hemmeligt. (Du er automatisk tilmeldt vores sms-service, hvis dit mobilnummer er offentligt).
- Du er flyttet, men dit mobil nummer er registret på din tidligere adresse. (Når du flytter til en anden adresse, skal du huske at melde flytning hos dit mobilteleselskab)
- Der er opstået en akut situation og sms beskeden er ikke sendt fra Kalundborg Forsyning endnu.
Du er automatisk tilmeldt vores sms-service, hvis dit mobilnummer er offentligt. Sms-service er gratis og et tilbud til alle vores kunder.
Er dit mobil nummer hemmeligt, skal du selv tilmelde dig vores sms service. Så modtager du en besked hvis der er lukninger i det område hvor du bor.
Ved akutte problemer, udenfor normal åbningstid, kan du kontakte vagten på telefon 20 66 96 77.
Du kan logge ind på to forskellige måder:
- Brug dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du i højre hjørne på din regning.
- Brug dit NemId.
Du finder din adgangskode i højre hjørne på din årsafregning, sammen med dit kunde nr.
Du kan også logge ind på 'Tast selv service' med dit NemId.
Når du tilmelder dig e-Boks, får du dine regninger, breve og andet information fra Kalundborg Forsyning i din e-boks.
Tilmeld Kalundborg Forsyning til din e-Boks
Log på e-Boks og vælg at du vil modtage post fra Kalundborg Forsyning. Du kan selv vælge hvem du vil modtage post fra i din e-boks.
Hvad er e-Boks?
E-Boks er en sikker og gratis elektronisk postboks. Her kan du modtage og opbevare kontoudtog, pensionopgørelser og andre dokumenter, som du normalt modtager i rudekuverter.
Ja, du kan betale dine regninger med MobilePay til: 67128.
Husk, at notere dit kunde nr. eller din fulde adresse, så vi ved hvor indbetalingen kommer fra.
Når du flytter, skal du aflæse din vand- og varmemåler og indberette aflæsningen til Kalundborg Forsyning. Vi har ikke mulighed for at fjernaflæse dine målere ved flytning.
Bemærk: Du hæfter for alt forbrug og alle faste afgifter m.m. indtil vi har registreret den nye kunde på adressen. Er du tilmeldt PBS, skal du også huske at afmelde din PBS-aftale for Kalundborg Forsyning hos din bank.
Du kan følge dit forbrug ved at logge ind på "Tast selv service".
Du logger ind med dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du på din regning. Du kan også logge ind med dit NemId.
Vær opmærksom på, at det kun er kunder som får vand og varme fra Kalundborg Forsyning som kan se deres forbrug.
Det gør du via din bank, og ved at benytte IBAN-nr.: DK2468200001353221 og BIC-kode/swift-adresse: SYBKDK22
Det sørger Kalundborg Kommune for. Du skal kontakte kommune hvis du har spørgsmål om din skraldeordning.
Hvis der er tegn på rotter hvor du bor, skal du anmelde det til Kalundborg Kommune.
For det meste fungerer din forsyning af vand, varme og bortledning af spildevand upåklageligt. Men det kan ske, at kloakken stopper til, og der kommer kloakvand op gennem toilettet eller ind i kælderen.
Det kan også være, at det drypper med vand fra din vandmåler eller fra en utæt samling, som har skadet dit skab eller gulv.
Spørgsmålet er nu, om det er dit eget eller vores forsikringsselskab der skal dække skaden ? Sådan skal du forholde dig ved en skade.
Vi giver tilskud, når du laver energiforbedringer i din bolig. Så bidrager du til den nationale energispareaftale, hvor formålet er at reducere energiforbruget i Danmark, og her spiller du som kunde en vigtig rolle.
Søg om tilskud til energiforbedringer
Det er Energy Solution som behandler sagerne for os. Har du spørgsmål til din ansøgning om energiforbedringer, skal du derfor kontakte Energy Solution på telefon 70 40 41 01.
Vi skal have besked om dødsfaldet og om hvem, der er bobestyrer.
Måleren skal aflæses den sidste dag, familien har råderet over boligen. Kontakt os, hvorefter vi laver en slutopgørelse.
Vi lukker for dit vand, hvis betalingsfristen er overskredet, og du ikke har reageret på den 1. rykker og den 2. rykker inkl. varsling om lukning.
Vi kontakter dig inden vi kommer og lukker for vandet.
Når vi kan se din betaling, åbner vi for vandet igen så hurtigt som muligt. (Som regel indenfor samme dag)
Se mere om priser for vand
Vi lukker for din fjernvarme, hvis betalingsfristen er overskredet, og du ikke har reageret på den 1. rykker og den 2. rykker inkl. varsling om lukning.
Vi kontakter dig inden vi kommer og lukker for varmen.
Når vi kan se din betaling, åbner vi for varmen igen så hurtigt som muligt. (Som regel indenfor samme dag)
Se mere om priser for fjernvarme
Det er altid en god idé at ringe først og drøfte sagen med os, så eventuelle misforståelser kan blive afklaret. Hvis sagen ikke kan løses i telefonen, kan du klage skriftligt til os, enten via kundecenter@kalfor.dk eller via brev til Kalundborg Forsyning, Dokhavnsvej 15, 4400 Kalundborg. Vi behandler enhver henvendelse seriøst, og du er sikker på at komme i dialog med os.
Hvis du har klaget, og ikke er tilfreds med svaret, kan du vælge at gå videre med din klage.
Kalundborg Forsyning behandler personfølsomme oplysninger sikkert og fortroligt i henhold til persondataloven.
Personfølsomme oplysninger omfatter blandt andet navn, adresse, cpr. nr., e-mail, telefon nr., CVR nr., måler nr. og forbrug.
Der må efter persondataloven ikke indsamles flere oplysninger om kunderne end nødvendigt. Dette skal forhindre unødvendig ophobning af personfølsomme oplysninger. De indsamlede oplysninger skal slettes, når de ikke længere er nødvendige for databehandleren. Når Kalundborg Forsyning indsamler personfølsomme oplysninger om kunden, skal formålet derfor være sagligt og klart.
Kunders personfølsomme oplysninger videregives kun ved samtykke med kunden. Personfølsomme oplysninger kan indsamles af private virksomheder, og kan videregives til skattemyndigheder og offentlige myndigheder, hvis det kræves af dem jf. persondataloven.
Vi afregner selv direkte med kunderne ved et hus salg.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om min regning
Det skal du
1. marts
1. maj
1. august
1. november.
Vi udsender 4 acontoopkrævninger om året.
Det gør du via Betalingsservice, indbetalingskort eller dit pengeinstitut. Vi tager ikke imod checks eller kontanter.
Du tilmelder dig Betalingsservice her
Hvis du ønsker at afmelde din Betalingsserviceaftale, kan du give besked til os, din bank, eller du kan afmelde dig via netbank.
Hvis du skifter bank, skal du tilmelde regningerne til Betalingsservice igen, da aftalen ikke flytter med.
Hvis du flytter til en ny adresse, skal du tilmelde regningerne til Betalingsservice med dit nye Betalingsservice-nummer, da aftalen ikke flytter med.
Du kan logge ind på to forskellige måder:
- Brug dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du i højre hjørne på din regning.
- Brug dit NemId.
Du finder din adgangskode i højre hjørne på din årsafregning, sammen med dit kunde nr.
Du kan også logge ind på 'Tast selv service' med dit NemId.
Log på e-Boks og vælg at du vil modtage post fra Kalundborg Forsyning. Du kan selv vælge hvem du vil modtage post fra i din e-boks.
Ja, du kan betale dine regninger med MobilePay til: 67128.
Husk, at notere dit kunde nr. eller din fulde adresse, så vi ved hvor indbetalingen kommer fra.
Det er en foreløbig betaling, der fastsættes ud fra dit forventede årsforbrug, som ved årsskiftet følges op af enten en ekstrabetaling eller en tilbagebetaling. En forudgående acontobetaling vil altid være et skøn af, hvordan din regning kommer til at se ud.
Du modtager en aconto regning hvert kvartal. Dit reelle forbrug bliver gjort op én gang årligt.
Sammen med den aconto-regning, vi sender til dig i februar, får du også en årsopgørelse over dit forbrug i året, der er gået. Forbruget bliver opgjort på baggrund af aflæsning af din måler.
Dit acontobeløb fastsættes ud fra det sidste års forbrug.
Vær opmærksom på, at der kan forekomme udsving, og prisen kan have ændret sig fra det, du betalte sidste år.
Desuden kan forhold i din familie eller i din bolig ændre forbruget – f.eks. hvis du får børn, har børn der flytter hjemmefra eller andre forhold, der ændrer sig.
Hvis du lige er flyttet ind i dit hus eller lejlighed, skønner vi dit acontobeløb ud fra et gennemsnitsforbrug. Du er velkommen til at aflæse måleren, når du modtager den første regning, og så regulerer vi acontobeløbet.
Du kan altid ændre det acontobeløb som vi opkræver, hvis det ikke passer med dit forbrug.
Tag kontakt til os hvis du vil have dit acontobeløb ændret.
Vær opmærksom på, at der kan forekomme udsving, og prisen kan have ændret sig fra det, du betalte sidste år. Desuden kan forhold i din familie eller i din bolig ændre forbruget – f.eks. hvis du får børn, har børn der flytter hjemmefra eller andre forhold, der ændrer sig.
Du modtager en årsopgørelse én gang årligt, efter dine målere er blevet læst af. På den måde, kan vi gøre dit reelle forbrug op i forhold til det indbetalte aconto beløb. Perioden kan variere lidt fra gang til gang, alt efter hvornår dine målere er blevet læst af.
Årsopgørelsen indeholder også 1. acontoregning som du modtager i februar.
Du modtager et rykkergebyr på 100 kr. hvis du ikke har betalt din regning til tiden.
Betales 1. rykkergebyr ikke, modtager du 2. rykkergebyr inkl. varsling om lukning.
Se mere om priser for vand og fjernvarme
Hvis du ikke kan betale din regning til tiden, skal du kontakte os. Så tager vi en snak om dine muligheder.
Det er vigtig at du kontakter os, da manglende betaling kan ende med, at vi er nødt til, at lukke for dit vand eller din fjernvarme.
Det gør du via din bank, og ved at benytte IBAN-nr.: DK2468200001353221 og BIC-kode/swift-adresse: SYBKDK22
Vi skal have besked om dødsfaldet og om hvem, der er bobestyrer.
Måleren skal aflæses den sidste dag, familien har råderet over boligen. Kontakt os, hvorefter vi laver en slutopgørelse.
Det sørger Kalundborg Kommune for. Du skal kontakte kommune hvis du har spørgsmål om din skraldeordning.
Vi afregner selv direkte med kunderne ved et hus salg.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om aflæsning
Vi fjernaflæser dit vandforbrug så slipper du for at aflæse din vandmåler.
Hvis du får vand fra Kalundborg Vandforsyning, så bliver din vandmåler aflæst automatisk.
Det er alligevel en god idé at følge lidt med i dit vandforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
Betjeningsvejledning til vandmåleren.
(Får du vand fra et andet vandværk, skal du tage kontakt direkte til dem.Find dit vandværk)
Vi fjernaflæser dit varmeforbrug. Så slipper du for at aflæse din varmemåler.
Hvis du får varme fra Kalundborg Varmeforsyning, så bliver din varmemåler aflæst automatisk. Det er alligevel en god idé at følge med i dit varmeforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
(Får du varme fra et andet varmeværk, skal du tage kontakt direkte til dem.
Vi fjernaflæser dit vandforbrug
Så slipper du for at aflæse din vandmåler. Det er alligevel en god idé at følge lidt med i dit vandforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
Betjeningsvejledning til vandmåleren.
(Får du vand fra et andet vandværk, skal du tage kontakt direkte til dem.Find dit vandværk)
Vi fjernaflæser dit varmeforbrug
Så slipper du for at aflæse din varmemåler. Det er alligevel en god idé at følge med i dit varmeforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
(Får du varme fra et andet varmeværk, skal du tage kontakt direkte til dem).
Du kan logge ind på to forskellige måder:
- Brug dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du i højre hjørne på din regning.
- Brug dit NemId.
Du finder din adgangskode i højre hjørne på din årsafregning, sammen med dit kunde nr.
Du kan også logge ind på 'Tast selv service' med dit NemId.
En målervisning er det tal, som måleren viser.
Hvis du jævnligt aflæser måleren kan du følge dit forbrug. Så kan du også se, om aconto indbetalingerne stemmer overens med det faktiske forbrug.
Når du flytter, skal du aflæse din vand- og varmemåler og indberette aflæsningen til Kalundborg Forsyning. Vi har ikke mulighed for at fjernaflæse dine målere ved flytning.
Bemærk: Du hæfter for alt forbrug og alle faste afgifter m.m. indtil vi har registreret den nye kunde på adressen.
Er du tilmeldt PBS, skal du også huske at afmelde din PBS-aftale for Kalundborg Forsyning hos din bank.
Vi afregner selv direkte med kunderne ved et hus salg.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om vand
Måske har vi lukket for vandet. Se under servicemeddelelser, om der er lukket for vandet i det område hvor du bor.
Kontroller, om der er vand i andre haner i huset og evt. hos naboen.
Det kan også skyldes problemer med din installation. Du skal kontakte en vvs-installatør.
Måske har vi lukket for varmen. Se under servicemeddelelser, om der er lukket for varmen i det område hvor du bor.
Hvis du bor til leje skal du kontakte din udlejer.
Det kan også skyldes problemer med din installation. Du skal kontakte en vvs-installatør.
Ved reparationer på ledningsnettet kan vandet få et grumset og uklart udseende. Det skyldes, at aflejringer i vandledningerne løsrives. Aflejringerne stammer blandt andet fra udfældet jern og mangan, som findes naturligt i drikkevandet.
Det er ufarligt at drikke misfarvet vand.
Efter en lednings reparation vil urenhederne i vandet forsvinde, efterhånden som vandledningerne bliver skyllet igennem.
Måske har vi lukket for vandet. Se under servicemeddelelser, om der er lukket for vandet i det område hvor du bor.
Kontroller, om der er tryk på vandet i andre haner i huset og evt. hos naboen.
Det kan også skyldes urenheder i filteret i hanen eller kalk i rørene. Du skal kontakte en vvs-installatør.
Du kan følge dit vandforbrug ved at logge ind på "Tast selv service".
Du logger ind med dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du på din regning. Du kan også logge ind med dit NemId.
Vær opmærksom på, at det kun er kunder som får vand fra Kalundborg Forsyning som kan se deres vandforbrug. Find dit vandværk
Der kan være flere grunde til at dit vandforbrug ændrer sig.
- Flere eller færre beboere
- En vandhane eller et toilet der løber
- En udendørs hane der er utæt
- Et brud på en vandledning eller en installation
Tjek også din vandmåler gennem et tidsrum, hvor der ikke bruges vand. Er der forskel på aflæsningerne, kan det skyldes et brud på en vandinstallation.
Hvis dit vandforbrug er uhensigtsmæssigt højt, bestræber vi os på at give dig besked.
Det er en ekstra service som i de fleste tilfælde gør det muligt, at kunne give dig besked hvis vandforbruget pludselig stiger voldsomt.
Det er ikke fra alle vandmålere vi får tilstrækkelig med data, hvilket betyder, at vi ikke modtager de oplysninger der udløser vandalarmen. Vi kan derfor ikke holdes ansvarlige, for et stigende eller ekstra højt forbrug.
- Vi får tilstrækkelig med data fra ca 95 % af vores vandmålere i Kalundborg.
- Vi får ingen data fra vandmålere i Saltbæk, Svebølle og på Sejerø.
Det er derfor en god idé at følge med i dit vandforbrug og holde øje med vandmåleren, også selv om din vandmåler bliver fjernaflæst.
(Ingen kunder opkræves for denne ekstra service).
Kalundborg Forsyning leverer drikkevand i Kalundborg by og områderne ved Melby, Kåstrup-Spangsbro, Stenrand, Ubberup og Bjergsted by, samt enkelte kunder langs Holbækvej og Kalundborgvej.
Vi udsender regninger på vegne af private vandværker i Kalundborg Kommune. Find dit vandværk
Vandet fra Kalundborg Forsynings vandværk har en hårdhed på 15 °dH, hvilket betyder, af vandet er temmelig hårdt. Hårdhedsgraden i vandet afhænger af hvilket vandværk det kommer fra.
Hvis du ikke får vand fra Kalundborg Forsyning, skal du kontakte dit eget vandværk for at få oplyst hårdhedsgraden.
Har du haft et brud på en skjult vandinstallation, kan du søge om refusion af dit vandspild.
Der er en række betingelser som skal være opfyldt for at få refusion for dit vandspild.
Hvis du opdager en fugtig plet i din indkørsel, og den ikke forsvinder, kan det tyde på, at der er et brud på din vandledning i jorden. Undersøg først, om pletten er over det sted, hvor vandledningen er placeret.
Hvis du er i tvivl om hvor din vandledning er placeret, kan du kontakte din vandforsyning. Find dit vandværk.
Vi fjernaflæser dit vandforbrug så slipper du for at aflæse din vandmåler.
Hvis du får vand fra Kalundborg Vandforsyning, så bliver din vandmåler aflæst automatisk.
Det er alligevel en god idé at følge lidt med i dit vandforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
Betjeningsvejledning til vandmåleren.
(Får du vand fra et andet vandværk, skal du tage kontakt direkte til dem.Find dit vandværk)
Vi fjernaflæser dit vandforbrug
Så slipper du for at aflæse din vandmåler. Det er alligevel en god idé at følge lidt med i dit vandforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
Betjeningsvejledning til vandmåleren.
(Får du vand fra et andet vandværk, skal du tage kontakt direkte til dem.Find dit vandværk)
Er vandet fra din vandhane grønt er det tegn på en utæt varmeinstallation, og du skal kontakte en VVS-installatør og ringe til Kundecenteret på 59 57 17 00.
Det grønne sporestof er helt ufarligt, både for mennesker, dyr og miljø og er godkendt til formålet. Så snart varmeinstallationen er repareret, vil dit varme brugsvand blive klart igen.
Vi tilsætter det grønne sporestof (Uranin) til fjernvarmevandet, for at gøre det lettere at opdage utætheder. Hvis der er utætheder i fjernvarmesystemet, er det med til at øge varmetabet og mindske effekten af fjernvarmenettet. Vi ønsker, at nedbringe antallet af utætheder, til gavn for både fjernvarmenettet, miljøet og kundernes pengepung.
Hvis der ikke er brugt klor i badebassinet, kan du genanvende vandet til at vande i din have.
Hvis der er brugt klor, skal du hælde vandet ud i din private kloak, så det kan komme videre til rensning på renseanlægget.
Nej, vi modtager ikke okkerholdig slam/skyllevand m.m. fra vandværker. Slammet er erhvervsaffald og skal afleveres til et modtageranlæg der er godkendt til det.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om fjernvarme
Måske har vi lukket for varmen. Se under servicemeddelelser, om der er lukket for varmen i det område hvor du bor.
Hvis du ikke har varme i radiatorerne og i rørene i varmesystemet, så findes problemet i dit eget varmesystem. Tilkald en vvs-installatør.
Hvis du ikke har varme i rørene hen til varmemåleren, så kontakt os.
Du kan følge dit varmeforbrug ved at logge ind på "Tast selv service".
Du logger ind med dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du på din regning.
Tjek dit fjernvarmeanlæg jævnligt, enten ved at følge denne tjekliste, eller ved at kontakte en vvs-installatør med autorisation og et gyldigt FJR-bevis.
Det kan der være flere grunde til.
Vejret påvirker varmeforbruget. Et mildt år betyder et mindre varmebehov og omvendt. Utætte vinduer og dårlig isolering kan også bevirke at du har et højere varmeforbrug.
Det er en god idé at tjekke dit varmeanlæg én gang om året.
Få hjælp til eftersyn af dit varmeanlæg ved at kontakte en vvs-installatør med autorisation og et gyldigt FJR-bevis.
Omkostningerne til et fjernvarmeanlæg er afhængige af størrelsen på din ejendom/hus og dit varmeforbrug.
Hvis du ønsker din ejendom tilsluttet til varmeforsyningen, skal du kontakte en vvs-installatør med autorisation og et gyldigt FJR-bevis.
Radiatorerne
- Brug alle radiatorer i samme rum og indstil dem ens.
- Radiatoren fungerer korrekt, når den er varm i toppen og kold i bunden *
- Åbn for luftskruen, hvis der er rislende lyd i radiatoren. Hold en klud under for vanddryp.
Radiatortermostaten
- Hæng eller placer aldrig gardiner, møbler eller tøj på radiatoren eller termostaten. Luften omkring radiatoren skal have frit løb, og termostaten er forsynet med en føler, der måler luftens temperatur.
Returtemperaturen
- Jo koldere returtemperaturen er, jo bedre har du udnyttet fjernvarmevandet.
- Radiatorernes returrør skal føles kolde eller håndvarme *
Rumtemperaturen
- Kontroller temperaturen i rummene ved at placere et termometer på en indervæg ca. 1,5 m over gulvet.
Det varme vand
- Indstil temperaturen på det varme brugsvand til 50-55⁰C. Ved højere temperaturer øges risikoen for kalkdannelser.
Frisk luft er godt for indeklimaet
- Luft ud 5 min dagligt, -sluk for varmen imens.
Luk dørene ind til kolde rum
- så undgår du at varmen bliver ”suget” ud af det varme rum.
Gulvvarme
- Find en passende indstilling, og undlad så yderligere regulering af temperaturen. Det kan tage ca. ½ døgn – måske længere -, før reguleringen af gulvvarmen får virkning i rummet.
- Afbryd evt. gulvvarmen helt om sommeren ved at slukke for cirkulationspumpen og lukke for fremløb. (Pumpen bør dog jævnligt startes kortvarigt, for at hindre at den sætter sig fast).
Tænd altid for alle radiatorer
Vi fjernaflæser dit varmeforbrug. Så slipper du for at aflæse din varmemåler.
Hvis du får varme fra Kalundborg Varmeforsyning, så bliver din varmemåler aflæst automatisk. Det er alligevel en god idé at følge med i dit varmeforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
(Får du varme fra et andet varmeværk, skal du tage kontakt direkte til dem.
Vi fjernaflæser dit varmeforbrug
Så slipper du for at aflæse din varmemåler. Det er alligevel en god idé at følge med i dit varmeforbrug og holde øje med måleren.
Du skal kontakte os hvis du har mistanke om, at der er noget galt, uanset om den viser for meget eller for lidt. Hvis måleren ikke måler korrekt, vil vi fastsætte dit forbrug ud fra et skøn.
(Får du varme fra et andet varmeværk, skal du tage kontakt direkte til dem).
Motivationsfaktoren er en faktor/tarif/pris som skal motivere kunderne til at udnytte fjernvarmen bedst muligt.
Det kan enten udløse en belønning til kunder med god udnyttelse eller en ekstra betaling til kunder der ikke udnytter fjernvarmen optimalt.
Hvis dit anlæg udnytter fjernvarmen rigtigt godt og afkøler fjernvarmevandet meget før det sendes tilbage i nettet. En returtemperatur på under 45°C er meget tilfredsstillende, og det belønnes med en reduktion i varmeregningen på 3,75 kr. pr. MWh pr. grad under 45°C.
Hvis dit anlæg ikke udnytter fjernvarmen effektivt nok og fjernvarmevandet er over 45°C når det sendes tilbage i nettet. Er returtemperaturen højere end 45°C, tillægges der 3,75 kr. pr. MWh pr. grad, over 45⁰C.
Vi ønsker dit fjernvarmevand retur så koldt som muligt. En returtemperatur på under 45°C er meget tilfredsstillende, og det belønnes med en reduktion i varmeregningen på 3,75 kr. inkl. moms pr. MWh pr. grad under 45°C.
Er returtemperaturen derimod højere end 45°C, tillægges der 3,75 kr. inkl. moms pr. MWh pr. grad, over 45⁰C. Se beregningseksempler
Radiatorerne
- Brug alle radiatorer i samme rum og indstil dem ens.
- Radiatoren fungerer korrekt, når den er varm i toppen og kold i bunden *
- Åbn for luftskruen, hvis der er rislende lyd i radiatoren. Hold en klud under for vanddryp.
Radiatortermostaten
- Hæng eller placer aldrig gardiner, møbler eller tøj på radiatoren eller termostaten. Luften omkring radiatoren skal have frit løb, og termostaten er forsynet med en føler, der måler luftens temperatur.
Returtemperaturen
- Jo koldere returtemperaturen er, jo bedre har du udnyttet fjernvarmevandet.
- Radiatorernes returrør skal føles kolde eller håndvarme *
Rumtemperaturen
- Kontroller temperaturen i rummene ved at placere et termometer på en indervæg ca. 1,5 m over gulvet.
Det varme vand
- Indstil temperaturen på det varme brugsvand til 50-55⁰C. Ved højere temperaturer øges risikoen for kalkdannelser.
Frisk luft er godt for indeklimaet
- Luft ud 5 min dagligt, -sluk for varmen imens.
Luk dørene ind til kolde rum
- så undgår du at varmen bliver ”suget” ud af det varme rum.
Gulvvarme
- Find en passende indstilling, og undlad så yderligere regulering af temperaturen. Det kan tage ca. ½ døgn – måske længere -, før reguleringen af gulvvarmen får virkning i rummet.
- Afbryd evt. gulvvarmen helt om sommeren ved at slukke for cirkulationspumpen og lukke for fremløb. (Pumpen bør dog jævnligt startes kortvarigt, for at hindre at den sætter sig fast).
Tænd altid for alle radiatorer
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om kloak og spildevand
Hvis der er tegn på rotter hvor du bor, skal du anmelde det til Kalundborg Kommune.
Ved kraftigt regnvejr kan der ligge meget vand på kørebanen. Regnvandet kan simpelthen ikke nå at løbe ud i kloakken. Vand på kørebanen kan også skyldes, at vejbrønden eller vejristen er tilstoppet og skal renses.
Vejbrønden er det runde dæksel om ofte er placeret midt på vejen. Er vejbrønden stoppet, skal du kontakte Kalundborg Forsyning
Vejristen er firkantet og er ofte placeret i vejkanten ved fortorvet. Er vejristen stoppet skal du kontakte Kalundborg Kommune
Hvis vandet fra køkkenvasken ikke vil løbe ud, kan det skyldes madrester som stopper afløbet.
Prøv at hælde kogende vand i køkkenvasken, det er effektivt til at løsne "proppen".
Du kan også sætte en "svupper" over afløbet. Fyld vasken halvt op med vand, og tryk "svupperen" op og ned mens du holder en hånd eller en klud for overløbet.
Hvis ikke det virker kan du rense vandlåsen, som du finder under vasken. Sæt en spand under og fjern bundproppen.
Undgå at bruge afløbsrens, kaustisk soda og lignende kemikalier, som beskadiger pakninger og rør, og gør dit kloaksystem utæt.
Hvis du tit oplever at din håndvask er stoppet, kan det skyldes, at stikledningen i jorden er defekt. Kontakt et slamsuger-firma og bed dem rense din stikledning. Du selv betale for slamsugning på din egen grund. Hvis du bor til leje, skal du kontakte din udlejer.
Hæld en spand vand i toilettet
Hæld en hel spand vand i toilettet på én gang, så kan det være, at svuppet fjerner det, der sidder fast. Prøv et par gange. Så længe vandet siver ud, er der håb.
Prøv med svupperen
Hvis vandchokket ikke fjerner proppen i toilet, kan du prøve med en svupper i toiletkummen. Foretag nogle kraftige pumpebevægelser i et par omgange. Det vil ofte være nok til at fjerne forstoppelsen.
Undgå at bruge afløbsrens, kaustisk soda og lignende kemikalier, som beskadiger pakninger og rør, og gør dit kloaksystem utæt.
Hvis du tit oplever at dit toilet er stoppet, kan det skyldes, at stikledningen i jorden er defekt. Kontakt et slamsuger-firma og bed dem rense din stikledning. Du selv betale for slamsugningen på din egen grund. Hvis du bor til leje, skal du kontakte din udlejer.
Oplever du at vandet i toilettet ikke skyller ud, og andre afløb i huset også er stoppet. Så er der muligvis en tilstopning i den offentlige kloak.
Kontakt os, så hjælper vi dig med at indkredse problemet.
Alt kloakarbejde under jorden skal laves af en autoriseret kloakmester.
Du må selv lave tagrender, nedløbsrør m.m.
Kontakt en autoriseret kloakmester og få et tilbud på, at få separeret kloakkerne på din grund.
Du modtager et ’forvarsel om påbud om separering af kloakkerne på din egen grund’ fra Kalundborg Kommune.
Påbudsfristen forventes at blive sat til 6 måneder, regnet fra den dag du modtager færdigmeldingen fra os.
Når kloakarbejderne på din egen grund er afsluttede, skal din kloakmester aflevere en tegning af kloakforholdende til Kalundborg Kommune, Plan, Byg og Miljø. Kloakmesterens tegning er din dokumentation for, at separeringen på din egen grund er udført.
Nej, vi modtager ikke okkerholdig slam/skyllevand m.m. fra vandværker. Slammet er erhvervsaffald og skal afleveres til et modtageranlæg der er godkendt til det.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om tømning af tanke
Bor du i et byområde og betaler vandafledningsbidrag, får du tømt bundfældningstanken (septik- og trixtank) én gang årligt. (uge 1-9)
Bundfældningstanke udenfor kloakerede områder tømmes med følgende hyppighed:
Sommerhuse med helårsstatus: Hvert år i uge 10-50.
Sommerhuse: hvert 3. år i uge 10-50.
Helårshuse: Hvert år i uge 10-50.
Vi sender dig en sms 14 dage før tømningen. Du skal derfor ikke selv bestille en slamsuger.
Samletanke tømmes efter behov, og du skal derfor selv bestille tømningen online.
Husk at: som ejer skal du sørge for, at der er fri adgang til tanken og at dækslet er synligt og let tilgængeligt. Læs mere
Du bestiller en tømning online
- Bestiller du før kl. 10 tømmes din tank den efterfølgende hverdag.
- Bestiller du efter kl. 10 tømmes din tank indenfor 2 hverdage.
Bestil en akut tømning online. Vi tømmer din tank indenfor ét døgn.
Hverdage
- Bestiller du en akut tømning inden kl. 13 koster det 1.000 kr. inkl. moms.
- Bestiller du en akut tømning efter kl. 13 koster det 3.1250 kr. inkl. moms.
Lørdag, søndag og helligdage
- En akut tømning koster 3.125 kr. inkl. moms.
Prisen for en akut tømning tillægges den pris du normalt betaler for en tømning.
Her finder du priser for 2018
Læs også: Regulativ for tømningsordning for bundfældningstanke og Regulativ for tømningsordning for samletanke
Du skal sørge for, at adgangsvejen er i orden og at dækslet ikke vejer for meget.
Læs mere om dit ansvar og undgå en ekstra regning hvis slamsugeren kører forgæves. Se priser for tømning.
En samletank er en lukket tank, som opsamler alt spildevandet, der ledes til den. Når tanken bliver fyldt, skal den tømmes af en slamsuger.
En bundfældningstank er en sive tank, som tilbageholder slam og papir fra spildevandet. Det tynde fra spildevandet nedsiver i jorden. Man kalder også en bundfældningstank for en septiktank, hustank eller trixtank.
Det gør Klaus’ Kloakservice
Slagelsevej 239B
4400 Kalundborg
Telefon 59 50 85 59
www.kloakklaus.dk
Entreprenørens personale skal løfte mange dæksler i løbet af en arbejdsdag, og vi følger naturligvis de arbejdsmiljøregler, som er indført for at passe på personalets helbred.
Hvis dit dæksel vejer mere end 30 kg, skal det udskiftes til et letvægtsdæksel. Indtil du får dit dæksel udskiftet, skal du selv løfte dit dæksel af, inden entreprenøren kommer og tømmer din tank.
Når vi tømmer din bundfældningstank, afvandes slammet, og vandet ledes tilbage i tanken. Selvom der er vand i din bundfældningstank, er den tømt korrekt. Der kan også være skum eller et tyndt slamlag på overfladen i tanken.
Ja. Kontakt os. Så laver vi en aftale om en årlig tømning af din tank ved sommerhuset.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Spørgsmål om årsafregning
Du modtager en årsafregning én gang årligt, efter dine målere er blevet læst af. På den måde, kan vi gøre dit reelle forbrug op i forhold til det indbetalte aconto beløb. Perioden kan variere lidt fra gang til gang, alt efter hvornår dine målere er blevet læst af.
Årsafregningen indeholder også 1. acontoregning som du modtager i februar.
Det er en foreløbig betaling, der fastsættes ud fra dit forventede årsforbrug, som ved årsskiftet følges op af enten en ekstrabetaling eller en tilbagebetaling. En forudgående acontobetaling vil altid være et skøn af, hvordan din regning kommer til at se ud.
Du modtager en aconto regning hvert kvartal. Dit reelle forbrug bliver gjort op én gang årligt.
Sammen med den aconto-regning, vi sender til dig i februar, får du også en årsopgørelse over dit forbrug i året, der er gået. Forbruget bliver opgjort på baggrund af aflæsning af din måler.
En målervisning er det tal, som måleren viser.
Hvis du jævnligt aflæser måleren kan du følge dit forbrug. Så kan du også se, om aconto indbetalingerne stemmer overens med det faktiske forbrug.
Hvis måleraflæsningen som står på årsafregningen ikke stemmer overens med din egen måleraflæsning, kan det skyldes at vi ikke har modtaget en aflæsning fra dig i januar.
Har vi ikke modtaget en måleraflæsning fra dig, laves der en maskinel skønnet aflæsning af dit forbrug.
Du kan altid ændre det acontobeløb som vi opkræver, hvis det ikke passer med dit forbrug.
Tag kontakt til os hvis du vil have dit acontobeløb ændret.
Vær opmærksom på, at der kan forekomme udsving, og prisen kan have ændret sig fra det, du betalte sidste år. Desuden kan forhold i din familie eller i din bolig ændre forbruget – f.eks. hvis du får børn, har børn der flytter hjemmefra eller andre forhold, der ændrer sig.
Du kan følge dit forbrug ved at logge ind på "Tast selv service".
Du logger ind med dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du på din regning. Du kan også logge ind med dit NemId.
Vær opmærksom på, at det kun er kunder som får vand og varme fra Kalundborg Forsyning som kan se deres forbrug.
Du kan logge ind på to forskellige måder:
- Brug dit kunde nr. og din adgangskode. Det finder du i højre hjørne på din regning.
- Brug dit NemId.
Du finder din adgangskode i højre hjørne på din årsafregning, sammen med dit kunde nr.
Du kan også logge ind på 'Tast selv service' med dit NemId.
Dit acontobeløb fastsættes ud fra det sidste års forbrug.
Vær opmærksom på, at der kan forekomme udsving, og prisen kan have ændret sig fra det, du betalte sidste år.
Desuden kan forhold i din familie eller i din bolig ændre forbruget – f.eks. hvis du får børn, har børn der flytter hjemmefra eller andre forhold, der ændrer sig.
Hvis du lige er flyttet ind i dit hus eller lejlighed, skønner vi dit acontobeløb ud fra et gennemsnitsforbrug. Du er velkommen til at aflæse måleren, når du modtager den første regning, og så regulerer vi acontobeløbet.
Ja, du kan betale dine regninger med MobilePay til: 67128.
Husk, at notere dit kunde nr. eller din fulde adresse, så vi ved hvor indbetalingen kommer fra.
Hvis du ikke kan betale din regning til tiden, skal du kontakte os. Så tager vi en snak om dine muligheder.
Det er vigtig at du kontakter os, da manglende betaling kan ende med, at vi er nødt til, at lukke for dit vand eller din fjernvarme.
Det koster et gebyr på 100 kr. at lave en betalingsaftale. Der kommer samtidig en renteudgift på 8%. Du skal være færdig med at betale inden 2. acontobeløb, som forfalder i maj måned.
Her kan du få svar på de mest stillede spørgsmål.
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.